ПРИКАЗ КЊИГЕ ПРОФ. ДР БОШКА ПРОКИЋА „ЉУБАВ И СЕКС“ ПРИРУЧНИК ЗА СВЕ УЗРАСТЕ, А ПРЕ СВЕГА ЗА МЛАДЕ НАРАШТАЈЕ

После Дољевца и у Житорађи је у Народној библиотеци пред већим бројем заинтересованих и сарадника аутора одржана промоција књиге проф. др Бошка Прокића „Љубав и секс – емотивни и сексуални односи мушкарца и жене“  у издању МБ Графика, Ниш. Представљена је врло занимљива књига, колико наоко провокативног назива толико и изгледа, па се поставља питање зашто оваква књига кад се код нас нашироко прича, пише о тој теми како стручно, тако и популарно већ деценијама.

-Овом књигом аутор настоји да скрене друштвену и научну јавност на потребу да се о овој теми дају адекватна и целовита тумачења пре свега у науци, јер се по његовом уверењу у пракси показује још увек недовољно таквих приступа, а нарочито у социолошкој науци или сродним наукама. Сматра се да ова тема заслужује и целовит приступ у евентуално и једној науци. Тема је по њему иначе од изузетног значаја како за појединца, тако и читаво друштво. Једноставно, аутор сматра да је дужност науке да ову изузетно значајну тему извуче из области лаичких тумачења, из ласцивности и да јој се да оно место које она захтева и заслужује својим значајем у својој свеукупности. Он покушава да са становишта социологије да свој допринос, сматрајући да се феномену љубави и секса може приступити са био-психо-социјалног становишта, навела је у свом излагању Мирјана Стојановић рецензент књиге.

Већ на првој страни своје књиге аутор каже: „Књигу посвећујем свима који ступају у емотивно сексуалне односе, а посебно младом нараштају да се лакше снађу при решавању многих недоумица у животу који их очекује. Ако бар неко од читалаца лакшсе поднесе тешкоће у односима са партнером, онда мој дугогодишњи труд није био узалудан. „ Аутор је на књизи радио посвећено и систматски десет година, користећи различите научне методе у истраживању овог друштвеног феномена, од интервјуа, анкета по систему узорака, до анализе садржаја и др. Многа аутентична искуства група саговорника уткана су аналитички у ову књигу што још даје веродостојност једног научног напора. У том циљу, између осталог, аутор је интервјуисао једну групу изабраних саговорница које су се отворено исповедале до најситнијих детаља о својим љубавним и сексуалним искуствима, што књизи даје аутентичност. Књига је писана једноставним језиком и лепим стилом, у свом изразу доступна разумевању свим слојевима и узрастима читалаца.

-Аутор сматра да је жена значајан чинилац – она је епицентар сексуално – љубавних односа, па разматрајући то историјски налази да је то зато што она има, како је навео, посебну моћ да успостављени однос са супротним полом одржи довитљивошћу у одбрани своје слободе како у избору партнера тако и начина живота и као љубавница, и као мајка и жена, у брачним и ванбрачним односима. Описујући мушкарца и његову улогу у љубавно – сексуалним односима, аутор га квалификује као учесника у партнерству, који тако, по њему, има другоразредну улогу. Зато и поставља питање: да ли је мушкарац јачи или слабији пол. Расправу о типовима мушкараца закључује веома важним поглављем које посвећује младим мушкарцима које сматра да имају тежак задатак да нађу равнотежу између својих сексуално љубавних потреба, породичних обавеза, с једне стране и с друге стране у каријери, код нас, данас, нагласила је Мирјана Стојановић.

Проф. др Драгица Илић са факултета за право, безбедност и саобраћај „ Константин Велики“ у Нишу, ову књигу препоручује сваком мушкарцу и жени на читање како би схватили своје грешке према свом партнеру и променили своје понашање ради квалитетнијег и достојанственијег живота. Сматра да није добро да се говори да су све жене исте, те због тога мора да зна ком типу припада његова жена, тако је следећи ставове аутора издвојила следеће типове жена:

-Успешна жена – за њих се каже да су способне и самосталне да издржавају своју породицу, имају врло успешан приватни бизнис, обављају и највећи део кућних послова. Остају у браку и кад им није лепо, желе да га сачувају како би могле да кажу да су успешне и у браку као и у послу.

-Лукава жена зна како да освоји мушкарца и задржи га користећи своју лукавост и своје тело.

-Лепа жена – лепота је циљ сваке жене. Лепота јој доноси задовољство и жени даје читав низ предности у животу па и у љубави. Али она представља и терет како да се очува.

-Заљубљена жена спремна је да се да али и узме што више од партнера. Док је заљубљена у партнера види само његове добре али не и лоше особине.

-Жена паћеница – је такав тип жена које начешће кажу „ због љубави трпе и насиље“. Истичу да је све на њиховим леђима и да то одржавају ради брака, деце и сл.

Жена и мушкарац су два бића која не могу једно без другог. Они су толико упућени једно на друго да у ствари чине јединство састављено од две стране једне исте појаве. Да нема жене не би било ни мушкараца и обрнуто.

-Човек је друштвено биће, које је целог живота упућен на друге, да човек не може да живи сам. Као што је рекао чувени филозоф Аристотел „ онај који то може или је бог или вук“. Можемо извући закључак да је боље проживети живот у слози и љубави, задовољству јер живот брзо пролази, тече као река у неповрат, казала је у свом излагању проф. др Драгица Илић.

У свим деловима књиге, а посебно на крају сваке главе, дати су изворно многи ставови истакнутих светских и наших писаца о емотивним и сексуалним односима између жене и мушкарца. То је учињено циљано, иако се зна да су многа књижевна дела део имагинације, фикције  и замишљени свет аутора.

-О љубави и сексу човек, нарочито са својим партнером, није довољно спреман да говори искрено, отворено и реално. Једном речју, у томе има много неискрености, прећуткивања, изношења лажних ставова, па и у најинтимнијим односима. Често се односи приказују онаквим какве бисмо желели да имамо а не онаквим каквим јесу. Стога, у разговорима о љубави и сексу има много предрасуда, заблуда и имагинарних представа. Све то доводи до тога да партнери често нису задовољни својим емотивним животом и излаз траже изван постојећих односа – у везама изван већ успостављених односа. Један од највећих разлога ове појаве лежи у томе што се о љубавно – сексуалним односима не разговара довољно и редовно, отворено и искрено, већ се незадовољство прикрива од партнера а истовремено се пажња усмерава према другим особама. Без редовног, отвореног и искреног разговора о љубави и сексу, чак и кад они нису пријатни, вероватно нема праве љубави и задовољавајућих емотивно – сексуалних односа, иако сви људи у животу теже томе, каже, поред осталог, аутор проф. др Бошко Прокић.

Др Радомир Ђорђевић, редовни професор Филозофског факултета Универзитета у Приштини, са привременим седиштем у Косовској Митровици (катедра за социологију) имао је врло занимљиво излагање о књизи и актуелним проблемима у друштву везаним за ову тему. Нагласио је да је веома забрињавајуће опадање наталитета, а као илустративан пример навео да је често враћајући се ноћу са предавања из Косовске Митровице запазио да у селима до доласка до административне линије бљеште светла у тамошњим селима, а након тога пролазећи кроз напуштена села куршумлијске општине дуго је мрак, јер нема живља. Професор Ђорђевић је такође запазио да је Прокићева књига досад промовисана само у малим местима, што је и жеља аутора који је у свом научном раду посвећен селу.

О детињству, школовању у Добричу и гимназијским данима у Прокупљу, као и почетку професионалног рада аутора у Житорађи говорили су публицисти Љубиша Милошевић и Мирољуб Вулић, а Радивоје Јанаћковић, коме је професор Прокић у основној школи предавао историју, изразио је захвалност и оценио да је његова генерација много научила захваљујући његовом преданом раду.

На крају је изнет предлог да се књига промовише у средњој школи у Житорађи.

Аутор; Невена Милошевић

Оставите одговор